vad blir det för mat?

just nu håller jag på med italienska köttbullar, en egen variant av dem :-)  i tomatsås mmmm mums som min favorit i hollywood fruar sa..( fast det var om läppstift)
Här kommer min recept:
nötfärs  500 g
1 ägg
1 potatis
färsk basilika
salt
peppar
1 tsk djon senap
1 röd lök
vitlök efter egen smak
hacka löken och stek den mjuk i olivolja,  koka potatisen.
blanda färsen med resten av ingredienserna tillsätt sedan lök och potatisen blanda all väl.
Rulla ihop till lite större bollar
Under tiden starta upp tomat såsen, så här brukar jag göra den:
1 rödlök
vitlök ees
2 burkar passata di pomodoro (passerade tomater)
1/2 glas rött gott vin ca
socker
salt peppar
en skvätt tomat puré
skala och dela löken i två. skala vitlöken och pressa till den med knivbladen. lägg detta i en panna med olivolja( vänta tills olivoljan är varm)
lägg i tomat purén, rör om lite och tillsätt  passata di pomodoro. Låt det börja koka och tillsätt vinet.
Smaksätt med salt peppar och en nypa socker.
Ta en stekpanna med ganska mycket olivolja, låt den bli riktig varm och stek/fritera köttbullarna så att en yta blir till( ej genomsteka) lägg dom sen i tomat såsen och låt allt puttra  i låg värme i ca 40 min.
Till kan man ha lite pasta eller bara ett gott lantbröd.
Att dricka: vi ska ta ett glas ruffino Chianti som  Mikaela och Pierre hade med sig i lördags ... MMMM MMMUUMMMMSSS hehehe
Bild kommer när maten är klar att servera..
Trevlig kväll alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0